10/3/08

El traç picassià

"Diu Palau (Josep Palau i Fabre) que és a partir d'aquestes obres d'Horta de Sant Joan que la producció picassiana pot ésser definida amb el nom de Cubisme geomètric. Aquesta geometria, que s'inicia amb el con (recordem ara l'epistolari de Cézanne), que intenta imposar-se a través de l'oval i de l'el·lipse, anirà evolucionant amb la introducció dels cubs i dels políedres regulars o irregulars, que es converteixen, cada vegada més, en polifacètics. La pinzellada d'Horta és, en gran part, breu, cézanniana. Amb tot, és la contundència interior la que s'imposa a la nostra consideració.

Malgrat la importància evident -diu Palau- d'aquests fenòmens pictòrics, una altra de les característiques del cubisme d'Horta és el color que, en alguns casos, sembla obtingut per transparència. El pintor assoleix, amb complicitat amb els grisos, que creen espais amb sordina, que els colors semblin il·luminats pel darrera i resultin més vius i més intensos que mai. Alguns dels efectes observats en vitralls gòtics, on l'emplomada ajuda a definir els colors i fer-los vibrar, és traslladat aquí en forma pictòrica nova."

Joan Perucho, Picasso, el cubisme i la Terra Alta.

'La bassa d'Horta" (a dalt) i "La fàbrica d'Horta", de Pablo Ruíz Picasso (estiu de 1909, segona estada).